Aandachtspunten ladingzekering

Sjorkettingen of spanbanden gebruik je voor het veilig zekeren en vervoeren van ladingen. Maar wat zijn de aandachtspunten bij het zekeren van een lading? Wanneer kies ik voor spanbanden of sjorkettingen? In volgend artikel kom je meer te weten over de veiligheidsregels en aandachtspunten.

De NBN EN 12195 norm

Binnen de Europese Unie zijn in de NBN EN 12195 norm bindende regels opgesteld omtrent het vastzetten van ladingen op voertuigen. Binnen deze norm kan men de voorwaarden terugvinden waaraan spanbanden en sjorkettingen moeten voldoen. 

Ook kan men in deze norm de methoden terugvinden om correct de sjorkrachten te berekenen en de lading te zekeren. Om steeds maximale veiligheid te garanderen voldoet het ladingzekering materiaal van SKP aan de NBN EN 12195 norm. 

Krachten die uitwerken op ladingen

Ladingzekering moet worden toegepast op het "normale verkeer". Dit zijn situaties die in het dagelijks verkeer kunnen optreden. Hiertoe horen ook volle remmingen, plotselinge manoeuvres en een slecht wegdek.

Wanneer men dit soort situatie in het achterhoofd houdt verstaat men ook snel de noodzaak van ladingzekering. Zelfs op een gekende route kunnen er verrassingen optreden. 

De volgende krachten kunnen in het normale verkeer optreden:

  • In de rijrichting kan maximaal 0,8 Fg kracht optreden. Dit komt overeen met 80% van het ladinggewicht.
  • Naar beide zijden kan maximaal 0,5 Fg kracht optreden. Dit komt overeen met 50% van het ladinggewicht.
  • Naar achteren kan maximaal 0,5 Fg kracht optreden. Dit komt overeen met 50% van het ladinggewicht.

Men dient rekening te houden met deze krachten bij het zekeren van een lading.

De wrijvingscoëfficiënt

Wanneer lading op een laadvloer staat, ontstaat er een "microvertanding" tussen het oppervlak van de lading en de laadvloer. De sterkte van deze microvertanding wordt groter naar mate deze oppervlakken ruwer worden. Deze microvertanding staat bekend als wrijvingscoëfficiënt (µ). 

Bij een hoge wrijvingscoëfficiënt hoeft de lading minder gezekerd te worden tegen schuiven. Wanneer de lading een lage wrijvingscoëfficiënt heeft dan dient de lading meer gezekerd te worden. Zo kunnen er ook antislipmatten toegevoegd worden die de wrijvingscoëfficiënt verhogen.

Methoden van ladingzekering

Krachtsluitende ladingzekering

Bij krachtsluitende ladingzekering wordt de wrijvingscoëfficiënt tussen lading en laadvloer verhoogd. Dit gebeurd doordat met sjormiddelen druk wordt uitgevoerd op de lading waardoor deze als het ware op de laadvloer geperst wordt. Hierdoor wordt de wrijvingskracht verhoogd en de lading beter op de laadvloer vastgehouden. De wrijvingskracht dient vergroot te worden totdat de lading niet meer kan schuiven, rekening houdend met de versnellingsfactoren.

Een voorbeeld hiervan is een houten kist die doormiddel van 2 spanbanden neergesjord wordt. Ter verhoging van de wrijving wordt het gebruik antislip matten aanbevolen. 

Vormsluitende ladingzekering

Bij vormsluitende ladingzekering wordt de lading tegen een vast deel van het voertuig geladen. Een vast deel is bijvoorbeeld het kopschot, bordwand of rong. Verdere methoden van vormsluitend ladingzekeren is het direct sjorren. Vormen van direct sjorren zijn: schuinsjorren, diagonaalsjorren, kopsjorren of zijsjorren. 

Voorbeelden van vormsluitende ladingzekering zijn:

  • Een laadvloer die bijna vol staat met pallets waar aan de laatste rij een kopbinding aangebracht wordt voor zekering naar achteren.
  • Een graafmachine die door middel van diagonaalbinden met vier sjorkettingen op een dieplader gezekerd wordt.
Gecombineerde ladingzekering

Bij gecombineerde ladingzekering worden elementen van vormsluitende en krachtsluitende ladingzekering samengebracht. 

Voorbeelden van gecombineerde ladingzekering:

  • De laadvloer van een vrachtauto met bordwanden is tot de helft gevuld met lege vaten (vormsluiting). Om te voorkomen dat de lading naar achteren schuift, wordt de laatste rij lege vaten met behulp van spanbanden neergesjord (krachtsluiting).
  • Een op antislipmatten liggende papierrol wordt door middel van keggen in de vloerrail gezekerd. Vervolgens wordt de rol met sjorbanden neergebonden.

In praktijk geeft gecombineerde ladingzekering meestal het beste resultaat. Daarnaast is het veel voorkomend dat krachtsluitende zekering gebeurd door spanbanden. Dit omdat dit soort lading vaak sneller slijtage kan oplopen. Denk aan dozen of andere kwetsbare lading. Wanneer men dan spanbanden combineerd met hoekbeschermers is slijtage uiterst zeldzaam.

Vormsluitende zekering wordt in zijn geval in de meeste gevallen met behulp van sjorkettingen uitgevoerd.

 

Onze experten adviseren bij jouw ladingzekering

Naast het naleven van bovenstaande regels zijn er nog tal van zaken waar men rekening mee moet houden.
Heeft u bijvoorbeeld meer info nodig over een ladingsplan of de juiste sjorketting neem dan zeker contact op met onze experts.

SKP staat altijd klaar met de juiste oplossing voor jouw transportopdracht.
Schakel onze experten in»

Een greep uit ons aanbod ladingzekering
Van Beest ART05010008
Kettingspanner diam. 08 GP EN12195-3
Kettingspanner diam. 08 GP EN12195-3
Grade Grade 80
Ketting diameter 8mm
€ 64,50Excl. 21% BTW
ART09000010
Sjorset 25mm 2,6+0,4m gesloten klauwhaak Stf 135 daN
Sjorset 25mm 2,6+0,4m gesloten klauwhaak Stf 135 daN
Breedte 25 mm
Lengte 3m
Soort klauwhaak Gesloten Haak
Soort ratel Standaard spanner
€ 8,36Excl. 21% BTW
ART09030040
Hoekbeschermer KP Jumbo zwart
Hoekbeschermer KP Jumbo zwart
€ 2,60Excl. 21% BTW
ART09001000
Anti slip mat 5000x250x8mm 0,85µ 125t/m²
Anti slip mat 5000x250x8mm 0,85µ 125t/m²
€ 24,63Excl. 21% BTW